آیا تخمدان پلی‌کیستیک باعث افزایش وزن میشود؟

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه، شماره همراه خود را وارد کنید.

آیا تخمدان پلی‌کیستیک باعث افزایش وزن میشود؟

تخمدان پلی کیستیک

بسیاری از زنان مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS نیز مقاومت به انسولین دارند.  بیشتر گفتگوها با پزشک در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، احتمالاً بر دوره‌های قاعدگی نامنظم، از جمله قاعدگی‌های از دست رفته و/یا سنگین تمرکز دارد. اما زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با مشکلات دیگری نیز روبرو هستند  و یکی از مشکلات بزرگ افزایش وزن است.

مشخص نیست که آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک علت مستقیم اضافه وزن بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است یا خیر، اما به گفته متخصصین باروری ، این ارتباط وجود دارد.

کارشناسان فکر می‌کنند ترکیبی از استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی، از جمله رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی، در بروز علائم PCOS نقش دارند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک 5 تا 10 درصد زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و علائم آن در سن 11 سالگی ظاهر می شود.

دانستن اینکه چگونه می‌تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل آن و سایر مشکلات سلامتی از جمله دیابت را در دست بگیرید.

علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و تشخیص آن

تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک زمانی رخ می دهد که هورمون های شما از تعادل خارج شوند. زنان مبتلا به PCOS اندکی بیشتر از حد طبیعی هورمون مردانه (آندروژن) تولید می کنند. حتی افزایش اندک در تولید آندروژن می تواند بر عملکرد تخمدان شما تأثیر بگذارد.

پزشکان هنگام تشخیص به دنبال دو علامت از سه علامت زیر هستند:

  • پریودهای نامنظم یا از دست رفته مزمن (به دلیل سطوح بالای آندروژن).
  • نشانه های هورمون های مردانه بالا، مانند آکنه و هیرسوتیسم (رشد غیر طبیعی موهای صورت و بدن).
  • کیست‌های کوچک متعدد روی تخمدان‌ها (علی‌رغم نام، همه افراد مبتلا به PCOS این کیست‌ها را ندارند).

عوارض تخمدان تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

  • ناباروری.
  • کلسترول بالا.
  • مقاومت به انسولین، که خطر ابتلا به دیابت را در زنان افزایش می دهد.
  • افسردگی.

دکتر Tantibhedhyangkul می گوید، علامتی که به احتمال زیاد با افزایش وزن مرتبط است، مقاومت به انسولین است.

مقاومت به انسولین و افزایش وزن

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای مقاومت به انسولین نیز هستند که زمانی اتفاق می افتد که بدن در بیرون کشیدن گلوکز از جریان خون و تبدیل آن به انرژی مشکل دارد. بنابراین، بدن برای حفظ سطح قند خون طبیعی نیاز به تولید انسولین بیشتری دارد. با گذشت زمان، بدن شروع به تولید بیش از حد انسولین می کند تا سطح قند خون را در حد طبیعی نگه دارد.

دکتر Tantibhedhyangkul می گوید که مقاومت به انسولین اغلب به عنوان یک عامل مهم در چاقی ذکر می شود. هنگامی که سطح گلوکز خون با وجود افزایش سطح انسولین به افزایش ادامه می‌دهد، دیابت نوع 2 ایجاد می‌شود.

او می‌گوید: «PCOS خود ممکن است باعث شود زنان راحت‌تر از دیگران وزن اضافه کنند. ” و هر چه وزن بیشتری اضافه کنند، علائم اضافی بیشتری خواهند داشت.” در واقع، او می گوید، بیش از نیمی از زنان مبتلا به PCOS اضافه وزن دارند.

آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک ارتباط ژنتیکی دارد؟

اگرچه محققان ارتباط ژنتیکی واضحی را تأیید نکرده‌اند، تخمدان پلی‌کیستیک معمولاً در خانواده‌ها رخ می‌دهد و ممکن است یک جهش خاص در ابتلای زن به این بیماری نقش داشته باشد.

اگر مادر یا خواهری دارید که مبتلا به PCOS یا یکی از بستگان درجه یک شما مبتلا به دیابت یا عدم تحمل گلوکز است، این ممکن است به این معنی باشد که احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر است. تخمین زده می شود که یک چهارم زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مادران مبتلا به این بیماری و یک سوم خواهران مبتلا به این بیماری دارند.

جالب است که PCOS می تواند از طرف پدر شما نیز منتقل شود.

۴نکته برای کاهش تاثیر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

متأسفانه، هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد. اما کارهایی وجود دارد که شما و پزشکتان ممکن است برای به حداقل رساندن تأثیر آن انجام دهید:

۱- وزن را کنترل کنید.

اگر اضافه وزن دارید، ترکیب رژیم غذایی و ورزش برای کاهش حداقل 5 تا 10 درصد وزن بدن می تواند به کلسترول بالا، علائم پیش دیابت و به طور بالقوه ناباروری کمک کند.

جلوگیری از تنبلی تخمدان

۲- انسولین را کنترل کنید.

در برخی موارد، پزشک ممکن است متفورمین را تجویز کند. این دارو معمولاً برای کنترل دیابت استفاده می شود، اما از آنجایی که به حساسیت انسولین حمله می کند، ممکن است در درمان PCOS نیز مفید باشد. تعیین اینکه چه کسی از این دارو سود می برد دشوار است، بنابراین دکتر Tantibhedhyangkul از آن فقط برای درمان زنان مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک که دارای پیش دیابت یا دیابت هستند استفاده می کند.

۳- درمان ناباروری

او می‌گوید که مشکلات ناباروری با داروهایی مانند کلومیفن سیترات که باعث تحریک تخمک‌گذاری می‌شوند، به بهترین وجه برطرف می‌شوند. در برخی از زنان که به درمان دارویی پاسخ نمی دهند، یک روش لاپاراسکوپی به نام سوراخ کردن تخمدان ممکن است به بهبود عملکرد تخمدان کمک کند.

۴- تعادل هورمون ها

برای زنانی که سعی در باردار شدن ندارند، داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند به تعادل هورمون ها و تنظیم چرخه قاعدگی کمک کنند. آنها همچنین می توانند خطر سرطان را کاهش دهند، به کنترل موهای زائد و بهبود آکنه کمک کنند.

 “وقتی صحبت از تخمدان پلی‌کیستیک PCOS می شود، تمرکز اصلی همیشه بر کاهش وزن، اصلاح رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی است.” پس با رعایت این نکات می‌توانید از عود این مشکل پیشگیری کرده و وضعیت خود را رو به بهبود قرار دهید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *