پس از زایمان چگونه از خود مراقبت کنیم؟

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه، شماره همراه خود را وارد کنید.

پس از زایمان چگونه از خود مراقبت کنیم؟

مراقبت پس از زایمان

هفته های اول بعد از زایمان ، زمان سازگاری و بهبودی یا همان مراقبت پس از زایمان است. چه زایمان طبیعی داشته باشید و چه سزارین، باید به خاطر داشته باشید که در چند هفته اول از خود مراقبت کنید تا بتوانید به درستی بهبود پیدا کنید. استراحت زیاد، محدود کردن بازدیدکنندگان و ایجاد یک برنامه روتین با نوزاد تازه متولد شده، همه بخشی از این مرحله جدید در زندگی شما هستند.

چگونه پس از زایمان در خانه از خود مراقبت کنیم؟

پس از زایمان، ممکن است فکر کنید که می توانید به زندگی عادی خود بازگردید. با این حال، این زمان در زندگی شما پر از سازگاری با زندگی با یک نوزاد تازه متولد شده و همچنین زمان بهبودی است. مهم است که به یاد داشته باشید که زایمان چیزی است که بدن شما به مرور زمان باید به روزهای قبل خود برگردد. مهم نیست چه نوع زایمان، زایمان طبیعی یا سزارین ، بدن شما برای بهبودی به زمان نیاز دارد.

ماه اول تولد نوزاد در خانه ممکن است گاهی اوقات طاقت فرسا باشد. ممکن است احساس کنید که تمام وقت شما روی مراقبت از کودک شما متمرکز شده است ، اما فراموش نکنید که از خودتان مراقبت کنید. ممکن است این جمله را بشنوید که “اگر از خود مراقبت نکنید، نمی توانید از کودک خود مراقبت کنید” و یک عنصر حقیقت در این احساس وجود دارد.چندین کار برای مراقبت پس از زایمان از خود وجود دارد که باید آنها را انجام دهید.

مراقبت پس از زایمان در خانه

برخی از نکات فیزیکی که باید به خاطر بسپارید

  • استراحت

به دنیا آوردن نوزاد کار سختی است و احتمالاً نمی‌توانید زیاد در بیمارستان بخوابید. چند هفته اول پس از زایمان زمان مهمی برای استراحت شما در هر زمانی است که می توانید. سعی کنید زمانی که کودک شما می خوابد بخوابید یا استراحت کنید. این استراحت به بهبودی شما کمک می کند.

  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین  

در دوران نقاهت باید از بلند کردن هر چیزی که سنگین‌تر از جنین است خودداری کنید. اگر زایمان سزارین داشته باشید، این امر به ویژه مهم است.

  • شستن دست ها

ممکن است به نظر کار کوچکی بیاید، اما مطمئن شوید که دست های خود را مرتب بشویید. دستان خود را بعد از هرکاری مثل  بعد از حمام ، عوض کردن پوشک بچه و قبل از شیر دادن به نوزادتان بشویید.

  • محدود کردن بالا رفتن از پله 

در هفته اول، باید سعی کنید میزان بالا رفتن از پله را کاهش دهید. اگر منزلتان پله دارد سعی کنید کمتر رفت و آمد داشته باشید.

  • ساده نگه داشتن مراقبت از کودک 

یادگیری برنامه و نیازهای کودک در چند هفته اول به اندازه کافی سخت است . وقتی نوبت به نیازهای کودک شما می رسد، به لیست کارهای خود اضافه نکنید. کودک شما هر روز به حمام نیاز ندارد. در عوض، از دستمال مرطوب استفاده کنید تا مطمئن شوید که صورت، دست ها و ناحیه پوشک کودکتان روزانه تمیز می شود.

همچنین شما میتوانید برای جسمی سالم پس از زایمان از مشاورین و متخصصان تغذیه ما در مجموعه ۷۴ کمک بگیرید

برخی از نکات اجتماعی که باید در نظر داشته باشید

  • محدود کردن بازدیدکنندگان

فامیل و دوستان مایلند به آنجا بیایند و با عضو جدید خانواده شما ملاقات کنند. با این حال، این ممکن است بهترین زمان برای میزبانی از مهمانان نباشد. بدانید که محدود کردن بازدیدکنندگان یا نه گفتن در چند هفته اول اشکالی ندارد. در طول این مدت، شما با زندگی جدید خود با کودک خود سازگار می شوید و همچنین پس از زایمان خود را بهبود می بخشید. اگر تصمیم به شیردهی دارید، روال های تغذیه را نیز ایجاد خواهید کرد.

  • درخواست کمک

از درخواست کمک نترسید. به خانواده و دوستان خود راه هایی که می توانند به شما کمک کنند را بگویید . کمک‌ها می‌توانند مثل پختن غذا، کمک به شستن لباس‌ها، انجام کارهای خانه، نگهداری از خواهر و برادر یا خرید غذا و لوازم باشد.

  • تلاش نکردن برای کمال

زمانی که فامیل و دوستانی دارید، سعی کنید در مورد آشفتگی های کوچک استرس نداشته باشید. آنها برای دیدن شما و نوزاد جدیدتان می آیند، نه یک خانه کاملا تمیز. در این مدت به خودتان فشار نیاورید تا خانه‌تان را عالی جلوه دهید.

افسردگی پس از زایمان چیست و بعد از زایمان باید به دنبال چه علائمی باشم؟

افسردگی پس از زایمان یک بیماری شایع است که بسیاری از والدین تازه متولد شده را تحت تاثیر قرار می دهد. این ترکیب پیچیده ای از تغییرات فیزیکی، عاطفی و رفتاری است که می تواند پس از زایمان اتفاق بیفتد و باعث ایجاد احساس افسردگی در شما شود.  احساس غم، اضطراب، ناامیدی، گناه و خستگی همگی می توانند بخشی از افسردگی پس از زایمان باشند.

افسردگی پس از زایمان

اگر هر یک از احساسات یا افکار زیر را تجربه کردید، فوراً با مشاور تماس بگیرید:

  • حالت افسرده در بیشتر روز، هر روز به مدت دو هفته.
  • در انجام کارهای معمولی در خانه برای مراقبت از خود یا کودکتان مشکل دارید.
  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودکتان، این شامل افکار خودکشی می شود.
  • افکار ناامیدی، اضطراب، گناه، وحشت یا بی ارزشی.

اگر بعد از زایمان تغییراتی در احساسات خود مشاهده کردید، مهم است که با دیگران صحبت کنید. تماس با دوستان، خانواده یا مشاور می‌تواند گاهی دشوار باشد، اما اغلب می‌بینید که این افراد می‌خواهند به شما کمک کنند.

چگونه بعد از زایمان خود را از نظر جسمی سالم نگه دارم؟

مراقبت های پزشکی شما به محض اینکه فرزندتان را به دنیا بیاورید متوقف نمی شود. همچنان باید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید و اقدامات لازم را برای اطمینان از بهبودی خود انجام دهید. یک هفته پس از زایمان، باید با پزشک متخصص زنان و زایمان خود برای ویزیت بعدی قرار ملاقات بگذارید. این معمولاً طی چهار تا شش هفته پس از زایمان انجام می شود. در برخی موارد، این قرار ممکن است کمی زودتر تعیین شود، مانند دو هفته پس از زایمان.

شما همچنین باید مراقبت های پرینه خود را طبق توصیهپزشک انجام دهید. پس از زایمان دستورالعمل های دقیقی در مورد مراقبت از پرینه به شما داده می شود. به طور معمول، تا زمان ملاقات بعدی، این دستورالعمل ها را دنبال می کنید.

سلامتی پس از زایمان

موارد دیگری که باید به عنوان بخشی از مراقبت های پس از زایمان بدانید

  • منتظر بمانید تا رابطه جنسی را تا اولین جلسه بعداز معاینه انجام دهید،  بدن شما برای بهبودی پس از زایمان به زمان نیاز دارد و چند هفته صبر برای داشتن رابطه جنسی، بخشی از این روند بهبودی است. پزشک به شما می گوید که وقتی پرینه شما خوب شد (یا اسکار شکمی حاصل از سزارین بهبود یافت) و زمانی که خونریزی و ترشحات پس از زایمان شما به حداقل می رسد، مشکلی ندارد که دوباره رابطه جنسی داشته باشید.
  • بحث در مورد پیشگیری از بارداری ممکن است عجیب به نظر برسد که فکر کنید می توانید بلافاصله پس از تولد دوباره باردار شوید، به خصوص اگر هنوز پریودتان برنگشته است. اما شما کاملاً می توانید. اغلب،پزشک در مورد گزینه های کنترل بارداری حتی قبل از تولد نوزاد با شما صحبت می کند. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، در اولین معاینه خود با پزشک صحبت کنید. حتی اگر در دوران شیردهی قاعدگی نداشته باشید، باز هم می توانید باردار شوید.
  • در چند هفته اول پس از تولد از دوش گرفتن یا استفاده از تامپون خودداری کنید ، در چهار تا شش هفته اول پس از زایمان نباید تامپون یا دوش را وارد کنید. استفاده از پدها برای گرفتن خون یا ترشح، ایمن ترین روش است.
  • مصرف ویتامین های دوران بارداری خود را هر روز ادامه دهید، اگر ویتامین های دوران بارداری شما تمام شد، می توانید مولتی ویتامین حاوی آهن مصرف کنید.
  • وعده های غذایی سالم بخورید ، این ایده خوبی است که در هفته های پس از زایمان، غذاهای سالم زیادی مصرف کنید. یک رژیم غذایی سالم به بهبودی شما کمک می کند. همچنین توصیه می شود در این مدت از الکل و کافئین خودداری کنید.
  • هر روز هشت لیوان بزرگ مایعات بنوشید. برای رسیدن به این هدف، آبمیوه، آب و شیر همه گزینه‌های خوبی هستند.
  • قدم زدن ، خوب است که از خانه استراحت کنید و کمی ورزش کنید. پیاده روی روشی ملایم برای شروع مجدد ورزش پس از زایمان است. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید با خیال راحت یک برنامه ورزشی جدید را شروع کنید و چه مقدار فعالیت می توانید در یک زمان انجام دهید، صحبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *