۵ باور غلط درباره الکل که نباید تکرار کنیم

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه، شماره همراه خود را وارد کنید.

۵ باور غلط درباره الکل که نباید تکرار کنیم

نوشیدن الكل

وقتی صحبت از الکل می شود، مرز بین داستان و واقعیت اغلب مبهم است. چه در یک مهمانی با دوستان چیزهای زیادی در مورد نوشیدن الکل وجود دارد که به اشتباه تعبیر می شود.
مواردی مانند به اصطلاح اثرات انواع مختلف الکل و حتی میزان الکلی که می توانیم تحمل کنیم.
متخصص وابستگی شیمیایی جوزف یانز، دکترا، LICDC، به رفع سردرگمی در مورد الکل کمک می کند تا بتوانید هوشمندانه تر و مسئولانه تر بنوشید.

باور غلط ۱: نوشیدن الکل شما را در مهمانی ها سرگرم می کند

یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد الکل این است که به شما انرژی می دهد، که ممکن است شما را به نوشیدن بیشتر تشویق کند، به خصوص در موقعیت های اجتماعی.

دکتر یانس خاطرنشان می کند: «به خصوص در طول فصل تعطیلات، بسیاری از ما با خستگی و استرس مفرط دست و پنجه نرم می کنیم. ما ممکن است در یک مهمانی تعطیلات به الکل نگاه کنیم تا این خستگی را از بین ببریم، سطح انرژی خود را افزایش دهیم و استرس را کاهش دهیم.

اما الکل یک افسرده کننده مغز است. ابتدا با خاموش کردن عملکردهای اجرایی مانند قضاوت، کنترل خلق و خو و بازداری های طبیعی عمل می کند. برخی افراد این را به عنوان یک حس هیجان و هیجان تجربه می کنند. اما دیگران عکس این را تجربه می کنند: خواب آلودگی، بی حالی و حتی احساس افسردگی.

نتیجه نهایی؟ الکل در فعالیت طبیعی مغز اختلال ایجاد می کند، مهم نیست که هنگام نوشیدن چه احساسی دارید.

باور غلط  ۲: نوشیدن الکل قبل از خواب به خواب شما کمک می کند

تاثیر الکل در خواب

استفاده از الکل برای کمک به خواب همیشه نتیجه معکوس دارد، حتی اگر در لحظه احساس کنید که کمک کننده است.

دکتر یانز می گوید: «نوشیدن الکل قبل از خواب ممکن است باعث شود سریعتر بخوابید. با این حال، خواب عمیق شما را مختل می کند و بعداً با احساس عدم استراحت و خماری از خواب بیدار خواهید شد.

به طور معمول، بدن شما در مراحل سبک و عمیق خواب می چرخد. الکل خواب با طراوت REM (حرکت سریع چشم) را مهار می کند و بعداً باعث “بازگشت REM” با کابوس و مشکلات خواب می شود.

مصرف مکرر الکل به طور جدی خواب را مختل می کند و ایجاد مجدد الگوی خواب طبیعی را دشوار می کند. اغلب، این منجر به نوشیدن بیشتر یا سوء مصرف آرام بخش در جستجوی خواب می شود.

باور غلط ۳: مرد و زن به الکل به میزان یکسان واکنش نشان می دهند

نوشیدن الکل به دلیل تفاوت در وزن و ترکیب بدن، در زنان نسبت به مردان غلظت الکل خون بیشتری تولید می کند. این منجر به درجه بیشتری از مسمومیت برای زنان می شود.

دکتر یانز توضیح می دهد: “الکل در آب پراکنده می شود و زنان نسبت به مردان آب کمتری در بدن خود دارند.” بنابراین، اگر زن و مردی با وزن یکسان، مقدار یکسانی الکل مصرف کنند، غلظت الکل خون او معمولاً سریعتر از او افزایش می یابد.

اما در حالی که زنان ممکن است زودتر به حد مجاز «رانندگی در حالت مست» (0.08 درصد الکل خون) برسند، الکل می‌تواند رانندگی را در سطوح بسیار پایین‌تر الکل خون مختل کند. بنابراین «نوشیدنی و رانندگی نکنید» توصیه درستی برای همه است.

باور غلط ۴: نوشیدن الکل استرس و اضطراب را کاهش می دهد

اگر تا به حال این جمله را شنیده اید که چند کوکتل بعد از یک هفته طولانی در محل کار می توانند “لذت را از بین ببرند”، ممکن است این افسانه را باور کنید که الکل می تواند شما را آرام کند.

در حالی که الکل در ابتدا می تواند باعث شود که احساس شلی و آرامش بیشتری داشته باشید (دوباره، زیرا یک عامل افسردگی است)، اثرات آن مدت زیادی دوام نمی آورد. در واقع، الکل ممکن است در روز بعد باعث اضطراب بیشتری شود.

الکل و استرس

 

بنابراین، در حالی که ممکن است به طور موقت در آن لحظه احساس راحتی کنید، می توانید روز بعد استرس بیشتری داشته باشید.

اگر از الکل به عنوان راهی برای بی حس کردن علائم اضطراب خود استفاده می کنید، این نیز می تواند علائم را بدتر کند – به این دلیل که شما یاد نمی گیرید که چگونه با احساسات خود به درستی کنار بیایید.

«بسیاری از ما به دنبال راه حلی سریع برای رفع درد خود هستیم. دکتر یانز توضیح می دهد که همه ما عادت هایی برای تقویت رضایت فوری و نیاز به نتایج فوری ایجاد کرده ایم.

یکی دیگر از مسائلی که در رابطه با بی حس کردن علائم اضطراب شما وجود دارد این است که با گذشت زمان، ما نسبت به الکل تحمل می کنیم و باید الکل بیشتری بنوشیم تا همان اثر بی حس کنندگی را داشته باشیم.

باور غلط ۵: الکل فقط به کبد شما آسیب می رساند

اگر قرار ملاقات اخیر با پزشک به شما گفت که کبد شما در وضعیت خوبی قرار دارد، فکر نکنید که این یک بهانه رایگان برای نوشیدن زیاد است. در واقع، نوشیدن الکل می تواند سایر قسمت های بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این شامل قلب، فشار خون، کلیه ها و سلامت روان شما می شود.

همانطور که دکتر یانز توضیح می دهد، زمانی که الکل مصرف می کنید، بیشتر الکل از طریق غشای مخاطی گلو و مری جذب می شود، جایی که وارد جریان خون شما می شود و تمام قسمت های بدن شما را در معرض خطر قرار می دهد.

او می گوید: “الکل همچنین التهاب زا است و خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.”

نوشیدن الکل به بدن شما آسیب میزند ، به همین علت در دین مبین اسلام حرام است .

کلام آخر

ممکن است داستان‌های زیادی در مورد چگونگی «آسان‌تر» یا «سالم‌تر کردن» نوشیدن الکل بشنوید، اما در واقعیت، هیچ میانبر یا ترفند جادویی وجود ندارد. به همین دلیل است که بهتر است الکل مصرف نکنید و به بدن خود آسیب نزنید. همچنین اگر ورزشکار هستید باید بدانید الکل عضلات شما را تحلیل میبرد و زحمات شما را نابود میکند.

ورزشکاران ! آیا از جموعه وزشی ۷۴ دیدن کردید؟ بانوان شهر زیبای کریمان برای اشتراک باشگاه ۷۴ اقدام کردید؟ منتظر شما هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *