آیا غذاهای ارگانیک ایمن‌تر و مغذی‌تر هستند؟

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه، شماره همراه خود را وارد کنید.

آیا غذاهای ارگانیک ایمن‌تر و مغذی‌تر هستند؟

ارگانیک- غذا- مجموعه ۷۴

زمانی که فقط در فروشگاه های مواد غذایی سالم یافت می شد، امروزه مواد غذایی ارگانیک  یک ویژگی رایج در اکثر فروشگاه های مواد غذایی است. و این در راهروی تولید کمی مشکل ایجاد کرده است.

به عنوان مثال، می توانید سیبی را که با روش های معمول (متعارف) پرورش داده شده است، بچینید. یا می توانید یکی را انتخاب کنید که ارگانیک است. هر دو سیب سفت، براق و قرمز هستند. آنها هر دو ویتامین و فیبر را فراهم می کنند. و نه سیب چربی، نمک یا کلسترول ندارد. کدام را باید انتخاب کنید؟ قبل از خرید، حقایق را بدانید.

کشاورزی ارگانیک چیست؟

کشاورزی ارگانیک

کلمه “ارگانیک” به معنای روش رشد و فرآوری محصولات کشاورزی کشاورزان است. این محصولات شامل میوه ها، سبزیجات، غلات، لبنیات مانند شیر و پنیر و گوشت است. شیوه های کشاورزی ارگانیک برای دستیابی به اهداف زیر طراحی شده اند:

  • بهبود کیفیت خاک و آب
  • کاهش آلودگی
  • مکان های امن و سالمی برای زندگی حیوانات مزرعه (دام ها) فراهم کند
  • رفتار حیوانات مزرعه طبیعی را فعال کند
  • یک چرخه خودپایدار منابع را در مزرعه ترویج دهد

مواد یا روش هایی که در کشاورزی ارگانیک مجاز نیستند عبارتند از:

  • کودهای مصنوعی (شیمیایی) برای افزودن مواد مغذی به خاک
  • لجن فاضلاب به عنوان کود
  • اکثر آفت کش های شیمیایی برای کنترل آفات
  • استفاده از تشعشع (تابش) برای حفظ مواد غذایی یا برای خلاص شدن از بیماری یا آفات
  • استفاده از فناوری ژنتیک برای تغییر ساختار ژنتیکی (مهندسی ژنتیک) محصولات، که می تواند مقاومت در برابر بیماری یا آفات را بهبود بخشد، یا برداشت محصول را بهبود بخشد.
  • آنتی بیوتیک ها یا هورمون های رشد برای حیوانات مزرعه (دام)

مواد یا شیوه های کشاورزی ارگانیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضایعات باقیمانده در مزارع (کود سبز)، کود دامی یا کمپوست را برای بهبود کیفیت خاک بکارید
  • تناوب گیاه برای حفظ کیفیت خاک و جلوگیری از چرخه آفات یا بیماری ها
  • محصولاتی را بپوشانید که از فرسایش خاک (فرسایش) در زمانی که بخش‌هایی از زمین استفاده نمی‌شوند جلوگیری می‌کنند و برای بهبود کیفیت خاک در خاک شخم می‌زنند.
  • مالچ برای کنترل علف های هرز
  • حشرات یا تله حشرات برای کنترل آفات
  • برخی از آفت کش های طبیعی و چند آفت کش شیمیایی تایید شده برای کشاورزی ارگانیک، به ندرت و تنها به عنوان آخرین انتخاب استفاده می شود و با یک عامل گواهی ارگانیک USDA هماهنگ شده است.

شیوه های کشاورزی ارگانیک برای حیوانات مزرعه (دام) عبارتند از:

  • شرایط زندگی سالم و دسترسی به فضای باز
  • تغذیه در مرتع برای حداقل 30 درصد از نیازهای غذایی حیوانات مزرعه در طول فصل چرا
  • غذای ارگانیک برای حیوانات
  • تزریقات برای محافظت در برابر بیماری (واکسیناسیون)

گواهی USDA 

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) یک برنامه صدور گواهینامه ارگانیک را راه اندازی کرده است که به تمام مواد غذایی ارگانیک نیاز دارد که استانداردهای سختگیرانه دولتی را رعایت کنند. این استانداردها نحوه رشد و پردازش چنین مواد غذایی را کنترل می کند.

هر محصولی که روی توضیحات محصول یا بسته بندی برچسب ارگانیک زده شده است باید دارای گواهی USDA باشد. اگر تایید شده باشد، تولیدکننده ممکن است از مهر و موم رسمی USDA Organic نیز استفاده کند.

USDA می گوید تولیدکنندگانی که کمتر از 5000 دلار در سال مواد غذایی ارگانیک می فروشند، نیازی به تایید ندارند. این تولیدکنندگان باید دستورالعمل های تولید مواد غذایی ارگانیک را رعایت کنند. اما آنها نیازی به گذراندن مراحل صدور گواهینامه ندارند. آنها می توانند محصولات خود را به عنوان ارگانیک برچسب گذاری کنند. اما آنها نمی توانند از مهر و موم رسمی USDA Organic استفاده کنند.

دستورالعمل USDA غذاهای ارگانیک را بر روی برچسب محصولات به شرح زیر توصیف می کند:

  • 100% ارگانیک : این برچسب روی میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ، گوشت یا سایر غذاهای ارگانیک تایید شده که دارای یک ماده هستند استفاده می شود. در صورتی که همه اقلام دارای گواهی ارگانیک باشند، به جز نمک و آب، ممکن است از آن در مواد غذایی با ترکیبات زیاد استفاده شود. اینها ممکن است دارای مهر USDA باشند.
  • ارگانیک-آلی : اگر برچسب ارگانیک روی یک ماده غذایی با ترکیبات زیاد باشد، حداقل 95 درصد مواد به جز نمک و آب، گواهی ارگانیک دارند. اقلامی که ارگانیک نیستند باید از فهرستی از مواد اضافی تایید شده USDA باشند. اینها همچنین ممکن است مهر USDA داشته باشند.
  • ساخته شده با ارگانیک : اگر محصولی با ترکیبات زیاد دارای حداقل 70 درصد مواد ارگانیک تایید شده باشد، ممکن است دارای برچسب “ساخته شده با مواد ارگانیک” باشد. به عنوان مثال، یک غلات صبحانه ممکن است دارای برچسب “ساخته شده با جو دو سر ارگانیک” باشد. لیست مواد تشکیل دهنده باید نشان دهد که چه اقلامی ارگانیک هستند. این محصولات نمی توانند مهر USDA داشته باشند.
  • مواد ارگانیک : اگر محصولی دارای برخی مواد ارگانیک باشد اما کمتر از 70 درصد از مواد تشکیل دهنده دارای گواهی ارگانیک باشند، نمی توان آن را به عنوان ارگانیک برچسب گذاری کرد. همچنین نمی تواند مهر USDA را حمل کند. لیست مواد تشکیل دهنده می تواند نشان دهد که کدام مواد ارگانیک هستند.

آیا “ارگانیک” به معنای “طبیعی” است؟

ارگانیک یا طبیعی در باشگاه ۷۴

خیر، «طبیعی» و «ارگانیک» متفاوت است. معمولاً “طبیعی” روی برچسب مواد غذایی به این معنی است که محصول فاقد رنگ مصنوعی، طعم دهنده یا مواد نگهدارنده است. “طبیعی” روی برچسب ربطی به روش ها یا مواد مورد استفاده برای رشد مواد غذایی ندارد.

همچنین مراقب باشید که سایر برچسب های رایج مواد غذایی را با برچسب های ارگانیک مخلوط نکنید. برای مثال، دستورالعمل‌های تایید شده گوشت گاو ارگانیک شامل دسترسی به مرتع در طول حداقل 120 روز از فصل چرا و عدم وجود هورمون رشد است. اما برچسب‌های «محدوده آزاد» یا «بدون هورمون» به این معنی نیست که یک کشاورز تمام دستورالعمل‌های صدور گواهینامه ارگانیک را رعایت کرده است.

غذای ارگانیک ایمن تر است؟

برخی از داده ها مزایای سلامتی احتمالی غذاهای ارگانیک را در مقایسه با غذاهایی که با استفاده از فرآیند معمول رشد می کنند، نشان می دهد. این مطالعات تفاوت هایی را در مواد غذایی نشان داده است. اما اطلاعات محدودی برای اثبات اینکه چگونه این تفاوت ها می توانند مزایای کلی سلامتی را به همراه داشته باشند، وجود دارد.

مزایای بالقوه شامل موارد زیر است:

انواع مواد مغذی

 

  • مواد مغذی : مطالعات نشان داده اند که برخی از مواد مغذی در محصولات ارگانیک افزایش اندک تا متوسطی دارند. محصولات ارگانیک ممکن است مقدار بیشتری از آنتی اکسیدان ها و انواع فلاونوئیدها داشته باشند که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

شما میتوانید درباره مواد مغذی در ژورنال ۷۴ بیشتر بخوانید.


  • اسیدهای چرب امگا 3 نیازهای تغذیه ای برای حیوانات مزرعه ارگانیک (دام) معمولاً باعث سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 می شود. اینها شامل تغذیه علف گاو و یونجه است. اسیدهای چرب امگا 3 – نوعی چربی – نسبت به سایر چربی ها برای قلب سالم تر هستند. این اسیدهای چرب امگا 3 بالاتر در گوشت‌های ارگانیک، لبنیات و تخم‌مرغ یافت می‌شوند.
  • فلز سمی کادمیوم یک ماده شیمیایی سمی است که به طور طبیعی در خاک یافت می شود و توسط گیاهان جذب می شود. در مقایسه با محصولاتی که با استفاده از روش‌های معمول رشد می‌کنند، مطالعات سطوح بسیار پایین‌تری از کادمیوم را در غلات ارگانیک نشان داده‌اند، اما نه در میوه‌ها و سبزیجات. سطوح پایین کادمیوم در غلات ارگانیک ممکن است به ممنوعیت کودهای مصنوعی در کشاورزی ارگانیک مربوط باشد.
  • باقی مانده آفت کش ها در مقایسه با محصولاتی که با استفاده از روش‌های معمول رشد می‌کنند، محصولات ارگانیک دارای سطوح پایین‌تری از باقیمانده آفت‌کش‌ها هستند. قوانین ایمنی برای بالاترین سطوح باقیمانده مجاز در محصولات معمولی تغییر کرده است. در بسیاری از موارد، سطوح پایین آمده است. محصولات ارگانیک ممکن است به دلیل آفت‌کش‌های تایید شده برای کشاورزی ارگانیک یا به دلیل آفت‌کش‌های موجود در هوا از مزارع معمولی باقی مانده باشند.
  • باکتری ها گوشت‌هایی که با روش‌های معمولی تولید می‌شوند ممکن است دارای مقادیر بالاتری از انواع خطرناک باکتری‌هایی باشند که نمی‌توانند با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان شوند. خطر کلی آلودگی غذاهای ارگانیک به باکتری ها مانند غذاهای معمولی است.

آیا خرید ارگانیک دارای معایبی است؟

معایب مواد ارگانیک

یکی از نگرانی های رایج در مورد مواد غذایی ارگانیک هزینه است. غذاهای ارگانیک اغلب بیشتر از غذاهای مشابهی که با استفاده از روش‌های معمول (متعارف) رشد می‌کنند، قیمت دارند. قیمت های بالاتر، تا حدی به دلیل روش های پرهزینه تر کشاورزی است

نکات ایمنی مواد غذایی

اگر ترکیب غذاهای معمولی و ارگانیک را انتخاب می‌کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • انواع غذاها را از ترکیبی از منابع انتخاب کنید. شما تنوع بهتری از مواد مغذی دریافت خواهید کرد و احتمال قرار گرفتن در معرض یک آفت کش را کاهش خواهید داد.
  • میوه و سبزیجات را در فصلی که می توانید بخرید. برای دریافت تازه ترین محصول، از بقالی خود بپرسید که فصل چیست. یا از بازار کشاورزان محلی خود غذا بخرید.
  • برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید. فقط به این دلیل که یک محصول می گوید ارگانیک است یا دارای مواد ارگانیک است به این معنی نیست که انتخاب سالم تری است. برخی از محصولات ارگانیک ممکن است همچنان سرشار از قند، نمک، چربی یا کالری باشند.
  • میوه ها و سبزیجات تازه را به خوبی زیر آب جاری بشویید و بشویید. شستشو به حذف آلودگی، میکروب ها و آثار شیمیایی از سطوح میوه و سبزیجات کمک می کند. اما شما نمی توانید تمام آثار آفت کش ها را با شستشو از بین ببرید. دور انداختن برگ های بیرونی سبزیجات برگدار می تواند آلودگی ها را کاهش دهد. پوست کندن میوه ها و سبزیجات می تواند آلاینده ها را از بین ببرد، اما ممکن است مواد مغذی را نیز کاهش دهد.

محصولات ارگانیک گرانتر از محصولات معمولی هستند و خواص محصولات ارگانیک نسبت به دیگر محصولات بیشتر است. و اینکه آیا واقعاً ارزش هزینه اضافی را دارند یا خیر، مساله انتخابی است. اگر توانایی خرید همه مواد ارگانیک را دارید این برای شما می تواند فوق العاده باشد. امیداریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای ارتباط با مجموعه ورزشی ۷۴ کرمان در اینستاگرام بر روی لینک کلینک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *